Om te voorkomen dat ICT-systemen niet (goed) worden gebruikt, kan het onderstaande ProCom proces worden doorlopen. Voor bovenstaande case ziet dat er als volgt uit:
Hogere klanttevredenheid door inzicht in klantbehoeften en verkoopproces.
Verkopers en verkoopondersteuners registreren direct na ieder klantcontact (telefonisch of in showroom) de inhoud van het gesprek in het CRM-systeem.
In een ProCom-workshop stellen het hoofd verkoop, de teamleider binnendienst en een paar van hun mensen de noodzakelijke factoren voor gedragsverandering (Triade gedragsmodel van prof. dr. Theo Poiesz) vast:
De benoemde indicatoren worden door ProCom omgezet in een online vragenlijst (NB: een basis-set met vragen van ProCom wordt daarbij als startpunt gebruikt). De verkopers en verkoopondersteuners ontvangen per mail een uitnodiging met link naar de vragenlijst. Het beantwoorden van de vragen kost hen minder dan 10 minuten.
Nadat de verkopers en verkoopondersteuners de vragenlijst hebben ingevuld worden de resultaten zichtbaar op het online dashboard (zie onderstaande figuur).
Het hoofd verkoop en de teamleider verkoopondersteuning kunnen de totaalscores van hun eigen teams zien. Onder de rubrieken motivatie, capaciteit en gelegenheid zien ze direct welke essentiële indicatoren verbeterd moeten worden om het gewenst gedrag te realiseren.
Het managers stellen samen met een aantal teamleden de beste maatregelen vast en voeren deze uit om de motivatie, capaciteit en gelegenheid te optimaliseren. Daarbij kunnen ProCom-specialisten ondersteunen.
De verkopers en verkoopondersteuners registreren de gesprekken die zij met klanten hebben vaker en beter. Met als gevolg meer inzicht en verhoging van de klanttevredenheid. En een investering die rendeert!